Wednesday, January 11, 2012

Milk Booster

Assalamualaikum....

Hai mommies....

What is milk booster???~ Perangsang susu atau penggalak susu...
ramai yang perlu milk booster to support pengeluaran susu masing2...ada orang cakap makan jantung, pegaga, lobak putih, pucuk betik,  longan, oat,nestum, horlick, dan macam2 lagi termasuk supplement macam shaklee dan lain2 tu (aku takto pun..heheh)...ada jugak yg makan habatussawda (cam aku...tp kadang mkn kadang tak...)...lain2 yang wajib makan/minum adalah susu dan kurma serta banyak lagik la...

Setiap orang milk booster lain2...tak sama, jadi setiap mommies perlu try n error lah!...cam aku, memula aku dok pk yg oat adalah milk booster aku...tp last week beberpa hari aku tak amik dinner dgn nasi, cukup dengan susu, sayur lauk2 tanpa nasi or kadang2 roti and anythings la janji jgn nasi,...3 hari tu jugak milk supply aku berkurang, lembik jek Cik B. aku heran jugak tapi masih tak perasaan tentang NASI.aku dah pening, hubby pun sama, sebab Marissa dah meragam2 setiap kali hisap susu dok ngamok2...susu tak kluar laju2 macam selalu....so di tgh malam ke empat aku terasa lapar, sambil teman hubby makan aku pun makan sekali....MasyaAllah, susu pagi2 tu membuak2...berat rase Cik B aku ni...Marissa pun puas minum sampai terlena tak sempat nak BURP kan dia...

yammeh!!
Maknanya impian aku nak jauhkan NASI dalam kamus hidup lepas bersalin ni tak dapat la nak buat.terpaksa la makan jugak...janji jgn makan lepas kol 10 mlm (tapi kadang2 aku langgor jugak..kol 12 pagi pun aku bedal)...Lapo beb...cane nak buat...Bagi aku, aku tak la bergantung harap sangat kat milk booster yg dok jual2 tu...cuma amik as supplement utk diri sendiri supaya badan aku sehat dan dapat bagi tenaga utk susukan Marissa dengan jayanya. AMINNNN...semoga ALLLAH mempermudahkan urusan ku...

Dan betul cakap seorang kaunselor yang aku amik dari FB Kump.Ibu2 Menyusu iaitu Zatul Hijanah Ramzi yang bunyi dia macam JANGAN BERGANTUNG HARAP SANGAT DENGAN MILK BOOSTER YANG DOK JUAL TU...

Kata dia lagi tepuk dada tanya la Cik B

2 comments:

  1. br tau psl milk booster..means stiap org berbeza la ek..bgs jgk tau persediaan kalau nk kawin or ada baby 1 hari nanti =)

    ReplyDelete
  2. yup...sila la siap sedia...kalo kena yg milk booster hari2...wah nangish...ni nasi pun dah nak nangis neh

    ReplyDelete