Tuesday, June 28, 2011

Dugaan dugaan

On my 22nd weeks of pregnancy..


Alhamdullillah.keadaan aku sehat slps trimester 1st yg aku rase paling kritikal berbanding pregnant the 2 heroes.huh!.bukan apa letih nk tggu 4 bln.dgn batuk selsema, pening malas lesu semua cukup..semua ade.n batuk ngan selsema tu berulang balik pulak tu.berkat air kordial habatuss sawda yg aku beli n org yg membuatnya tu batuk hilang lam masa 3 hari.selsema n idung tersumbat dh beransur-ansur hilang.msk buln ke lima ni penyakit ln pulak.adoyaii buasir.tensi.tensi.tp ye la tu mungkin dugaan yg Allah nk bg aku..aku terima seadanya.tp nk menanggung fuh!.tu la yg jd sempena besday aku,hadiah hari lahir.huhuhu.nk celebrate pun tak kose ahkak!..haishh,happy besday to me lah!


cam bese disebabkn malu nk g doc.tahan la sendiri letak minyak gamat jek.sebab aku kater tu bukan buasir.bese jd sebelum nih pun letak minyak gamat bley baik.tepon mak dh nangis2.huhuhu.mak soh g klinik..hmmm at last aku g la jugak ajak hubby dh tak tertahan tggung seksa.nk duduk pun sakit.aucchh!..dh g doc bru tau tu pun buasir gak.tp jenis luar..tp bila google kt tenet rupanye yg ni lg seksa dr yg dalam.huhuhu.ok la doc dh bg ubat,bg susut bengkak,n jeli sapu kt tut,huhuh.

Bila dh amik ubat.ok la lega bru bole bernafas mcm bese...tapi bergerak still terhegeh2...huhuhu lepas aku buat bacaan sket kat tenet....ternyata faktor pemakanan menjadi faktor utama la supaya tak terjadi lagik. Antaranya :   

  1. Minum air yg banyak
  2. Jangan makan pedas-pedas
  3. Lebihkan makan sayur, serat, buah-buahan dan bijian
  4. utk tambahan aku makan prune essence (aku pernah terbaca kat forum cari                        dulu) supaya lembut kan najis semasa membuant hajat. sebenarnya dia kan  tinggi kandungan serat 
  5. yang lain-lain tu ade la petua-petuanya...boleh google n tag Buasir..n jumpa macam2 petua jugak....dan paling berkesan jugak boleh makan ubat HPA Ficus(tapi tak boleh bagi yg hamil yg menyusukan boleh)...tapi kalo tgh  pregnant ni boleh minum teh asiatica dia bersama madu n pakai lah minyak  but-but....(adik ipar aku bagi tau.dan sgt mujarab)

No comments:

Post a Comment